23.8.2015

DIY treenipatukka/vetolelu

DIY koiran lelu

Nyt ois vuorossa tosi helppo, kiva ja nopea DIY-leluohje. Jos kotoa löytyy ompelukone ja soppeleita kankaanpaloja, niin kannattaa ehdottomasti käyttää varttitunti aikaa tähän projektiin. Oon tehnyt eri versioita tästä lelusta jo kolme tai neljä kappaletta ja nuo kaikki ovat vieläkin ehjiä, vaikka tosiaan on käytetty paljon ja raa'asti. Muistakaahan myös, että kankaiksi kelpaavat kierrätysmateriaalit tosi hyvin, joten ei tarvitse välttämättä käydä kangaskaupasta valikoimassa kankaita. Minun patukan käsilenkki on tehty vanhan nahkatakin kankaasta ja jousto-osa on turhien fleecehousujen vyötäröresoria.

Tarvitset

♥ täytteeksi vanua tai kankaiden jämäpaloja
♥ patukkaosaan haluamaasi mahdollisimman vahvaa kangasta
♥ tarpeettomien housujen lahkeesta resorin tai vaihtoehtoisesti kuminauhaa & kangasta sen päälle
♥ käsilenkiksi sopivaa kangasta
♥ ompelukone, sakset...

DIY treenipatukka

Ohje:

1. Arvioi ja leikkaa sopivan kokoinen pala, josta ompelet patukkaosan. Minulla tämä kangaspala oli 16x22 cm. Leikattuasi kankaan, käännä se kaksinkerroin niin, että nurjat puolet näkyvät päälle päin. Ompele kangas reunoja pitkin toisesta päästä kiinni olevaksi "putkiloksi". 
DIY lelu koiralle

2. Tämä vaihe ei ole välttämätön - voit tehdä patukan myös ilman jousto-osaa. Jos löysit valmiin venyvän resorin niin sinun ei tarvitse kuin leikata siitä sopiva pätkä (noin 10 cm) ja ommella sen päät siisteiksi. Jos taas et löytäny tähän käyttöön sopivaa resoria niin tee näin: Leikkaa 2 cm leveää kuminauhaa 10 cm pituisesti. Leikkaa sitten jostain pehmoisesta kankaasta noin 5 cm leveä palanen, joka on niin pitkä, että kuminauha mahtuu venytettynä sen pituisen putkilon sisään. Eli jos kuminauha venyy 15 cm pituiseksi, sinun täytyy leikata 5x15 cm kokoinen pala kangasta. Ompele sitten kankaasta putkilo samalla tavalla kuin ykköskohdassa, mutta jätä myös toinen putken pää auki. Laita kuminauha putken sisään ja ompele se päistään kiinni putkilon päihin. Nyt kun päästät kuminauhan löysäksi, niin kangas sen päällä rypistyy.

3. Nyt kiinnitetään jousto-osa patukkaosaan. Eli täytä ensin patukka haluamallasi täytteellä (voit myös halutessasi laittaa sisälle vingun!). Minä käytin täytteenä lampaanvillaa, koska se saa Tipsun riistanokan syyhyämään tehokkaammin kuin muut täytteet. Taita patukan pään reunat sisäänpäin ja aseta jousto-osan pää sinne sisään. Ompele sitten patukan päältä useampaan kertaan edestakaisin niin, että jousto-osa jää sinne väliin. Alla olevassa kuvassa en ole vielä tehnyt ompeleita, mutta lopputulos näyttää kuitenkin tuolta.

itsetehty koiranlelu

4. Käsilenkin tekeminen. Valitse kangas, joka on mahdollisimman mukavan tuntoinen käteen. Minä käytin mokkanahkaa. Leikkaa kankaasta noin 38x8 cm kokoinen pala. Taita kangas pitkittäin kaksinkerroin ja ompele se reunoista kiinni. Jos kankaasi purkaantuu helposti, kannattaa ommella reunat vielä siksak -ompeleella. 

IMG_9708

5. Lopuksi ommellaan käsilenkki kiinni jousto-osaan (tai suoraan patukkaan, jos et käyttänyt joustoa). Jousto-osaan kiinnittäessä kannattaa asetella kankaat alla olevan kuvan kaltaisesti ja ommella päältä tukevasti kankaat yhteen. 
tee se itse lelu koiralle

Nyt vain leikkaat langanpätkät pois ja patukka on valmis riepoteltavaksi ja rakastettavaksi! Meidän versio näyttää valmiina tältä.

tee se itse vetolelu treenipatukka lelu

Meneekö kokeiluun? Toivon niin!

10 kommenttia:

  1. Nää on taas näitä pikkupiskeille sopivia leluja.. Toivottavasti tulis jotain josta ois isommalle ja rajummallekin leikkijälle hyötyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nooh, voimakkaimmille koirille on valitettavasti vaikee kyllä tehdä itse leluja :/ Niillä kun menee vain kumiset ja vahvarakenteiset lelut, joita ei voi oikeen itse tehdä. Toki tästäkin lelusta voi tehdä heitettävän (painavemman, eli painavempaa täytettä) version, joka menee sitten pelkkänä heittoleluna vahvallekin koiralle. Kokeilemisen arvoisia leluja voimakkaille koirille vois olla esim. paksut köydet ja autoa pienemmän menopelin renkaan kumet :)

      Poista
    2. Saahan näitä, kun käyttää järeämpiä materiaaleja. Nahka, juuttikangas ja alcantara ovat kestäviä, tosin kahden ensimmäisen kohdalla ei välttämättä tavan ompelukone riitä enää. Ja lisäkestävyyttä saa, kun heittää kaks kangasta päällekäin. Vapaavalintaiseen jousto-osaan saa kuminauhaan jämäkkyyttä, kun pistää useamman kuminauhan päällekäin. Ja käsilenkin voi hyvin tehdä kestävästä nylonnauhasta. Ohjeiden soveltaminen on sallittua, sääntö menee isommalle koiralle vahvemmat materiaalit. Ei se lelun kestävyys ohjeesta ole kiinni vaan materiaalista.

      Poista
    3. Totta tuokin! Tosin itellä ensimmäisenä tuli mieleen, että ompeleet on ne jotka siinä ensimmäisenä napsahtaa. Eli varmaan normaalilla langalla ja ompelukoneella ei saa riittävän kestävää. Siksi tuli nyt mieleen ehdottaa tuollaisia ompeleettomia leluja voimakkaammille sesseille :)

      Poista
  2. Olipa kivan kuuloinen ohje jonka laitetaan testiin : )

    VastaaPoista
  3. Vitsi kun kiva ohje, kiitos tästä! Pitänee kokeilla tehdä tällainen. :)

    VastaaPoista
  4. Kivan oloinen ohje!

    pollenkirjakarsina.blogspot.fi

    VastaaPoista
  5. Kiva postaus! Voiko kysyä, että mikä malli sinulla on käytössä blogissasi? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Blogin malli tais olla simple, eli sa tavallisin. Siinä on eniten muokkausvaraa, joten siks valitsin sen :)

      Poista
  6. Kiva diy vetolelu. Innostuin tekemään tyttären Elsa koiralla (Jack Russell ikä n. 6kk ) leluja vanhoista farkuista. Tein yhden tällä mallilla. Lelu valmistui juuri, joten vielä en tiedä miten pelittää. Arvaan, hyvin pelittää. Kiitos ohjeesta!
    Ps. Sinulla on kiva blogi Poikkean toistekin.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!